• FOTOFİLM TV
  • YAZARLARIMIZ
  • HABERLER
  • Güncel
  • Dünya
  • Araştırma
  • Festival Kapısı
  • Kitap Kapağı
  • Çağdaş Sanat
  • Seyyahın Karnesi
  • Söyleşi
  • Foto Haber
  • Video Haber
  • Dosya
  • Emek
  • Yedinci Renk
  • Spor
  • Kısa öykü
  • Sosyal Medya
  • Bilim & Teknoloji
  • Popüler Matematik
  • WORLD NEWS
Son Haberler

Gültekin Çizgen Hünername Resim Sergisi

05/22/2022

İpek Yolu’nda ve Zamanda Geriye Yolculuk

04/22/2022

41. İstanbul Film Festivali Ödülleri sahiplerini buldu

04/20/2022
Facebook Twitter Instagram YouTube
Facebook Twitter Instagram
FOTOFİLMFOTOFİLM
FotoFilm Festivaller
  • Güncel
  • Festival Kapısı
  • Yedinci Renk
  • Kitap Kapağı
  • Çağdaş Sanat
  • Seyyahın Karnesi
FOTOFİLMFOTOFİLM
Kitap Kapağı

Hatay’da Çoketnili Ortak Yaşam Kültürü

“Her toplumdan arkadaşım var dostum var, ilişki içinde olduğum ticaret yaptığım. Ayrıca çok sıkıfıkı arkadaşlarımız var…. Hatay’ın en önemli özelliği cemaatler arası düşmanlık olmaması, herkes dayanışma içindedir. Bu halklar bilinçli, hoşgörülü, kültürlü olduğu için aşırı düşmanlığa ehemmiyet vermezler”…. diye devam ediyor Antakyalı Alevi Recep”. Bu alıntıyı Fulya Doğruel’in Antakya bölgesinde yaşayan Türk, Arap Alevi (Nusayri), Hıristiyan, Ermeni ve Yahudi toplulukları arasındaki ilişkileri anlattığı kitaptan alıyoruz. Her Antakyalının ve Antakya’nın ne demek olduğunu anlamaya çalışan insanın okuması gereken heyecan verici bir eser.
09/30/2021
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Eposta Telegram
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Pinterest Eposta

Kitap inceleme; Antakya Kitapları

Hatay’da Çoketnili Ortak Yaşam Kültürü

“İnsaniyetleri Benzer”

Fulya Doğruel, İletişim Yayınları, 2005

Doruel kitabını on bölüme ayırmış. Giriş bölümünden sonra ikinci bölümde Nusayri Aleviler, Arap Hıristiyanlar ve Ermenilerin sosyal ve demografik profilini inceliyor. Bu bölümde farklı toplulukların nüfus yapısı, yerleşim bölgeleri, inanç özellikleri ve dilleri anlatılmaktadır. Üçüncü bölümde Hatay tarihine kısa bir yolculuğa çıkılıyor ve Antakya kültürünün oluşmasında tarihsel olayların etkisini tekrardan fark ediyoruz. Dördünce bölümde kitabın yazılma sebebinin teorik altyapısını oluşturmak için Kavramsal ve Kuramsal Çerçeve başlığı altında Etnisite konusuna kafa yormamız isteniyor. Beşinci bölüm ilk bakışta Suk El Tavil’i (Uzun Çarşı’yı) akla getiriyor. Kitapta geçen bütün etnik unsurların esnaflık yaptığı ve alışveriş ettiği bu çarşı Antakya’nın özeti niteliğini taşımaktadır. Bölümün başlığı; İş Yaşamındaki İlişkiler. Bu kitabı heyecanla yazdığı belli olan yazar altıncı bölümde cemaatler arasında evliliğin halen kısmen tabu niteliği taşıdığı tespitini yaparak başlığı Evlilik olarak koymuş. Bu arada bu tabunun yeni yetişen daha özgürlükçü nesiller sayesinde kısmen çatırdadığını ve cemaatler arası evliliklerin arttığını öğreniyoruz. Grup içi ve dışı ilişkileri, düğün ve cenaze törenlerini anlatan yedinci bölümün ismi Gündelik İlişkiler. Düğün ve cenaze törenlerinin uzun süre birlikte yaşamaktan kaynaklanan ilginç benzerlikleri fark ediyoruz. Sekizinci bölüm merakımızı kamçılayan ilgi çekici diğer bir konu; Dine Bakış. Bu bakış çerçevesinde dinsel pratikler, diğer dinlerle benzerlikler ve farklılıklar okuyucunun dikkatine sunuluyor. Politik görüşler, çatışma noktaları, uluslar arası politikaların etkileri dokuzuncu bölümün başlıkları. Fulya Doğruel enfes tespitleriyle sonuç bölümünde hayati noktayı koyuyor. Sonuç bölümünün ilk cümlesi sonraki sayfalarda gelecek bilgiler hakkında bize ipucu veriyor. Fulya’yı dinliyoruz. “Hatay topluluklar arası bazı gerilimleri, uzlaşmazlıkları içinde barındırsa da bunların kavgaya dökülmediği, dökülmemesi için orada yaşayan topluluklarca bilinçli çabanın harcandığı bir bölgedir”.

Antakya toplulukları arasında ayırım yapmadan, her birisini etraflıca inceleyip diğer topluluklarla ilişkilerini özenli bir şekilde araştıran Fulya Doruel bu alanda eksikliği hissedilen güvenilir ve klişe sözlerden ibaret olmayan bir eseri ortaya çıkarmıştır. Fulya’nın kullandığı uzlaşmacı barış dilinin kendisi bile buram buram Antakya kültürü kokmaktadır.    

Antakya’nın halkalarına bu kadar derinden nüfuz edip insanların kalplerinden alınmış hisleri ve düşünceleri bu kadar etkili bir şekilde bize aktaran daha iyi bir Antakya yazarı okumamıştım. Fulya Doruel Antakyalılara özgü geleneksel iletişim becerilerini çok iyi kullanıp akademik özelliklerini de devreye sokarak okunması kolay hoş bir sentez ortaya çıkarmıştır.

Cemaatlerin özel anlarını fotoğraflamak kolay bir iş değil. Ancak Fulya araştırma yaparken öyle sıkı iletişimler kurmuş ki insanlar bu çok özel fotoğrafları verme konusunda tereddüt etmemişler. Bu sayede okuyucuya görsel zekasını kullanarak kitaptan en üst düzeyde fayda ve haz sağlama fırsatı vermiştir. Kitap için özel çekilen fotoğraflar (istisnalar hariç) ve bazı bölümlerde topluluklar arası ilişkilere dair görüşlerine başvurduğu insanların içtenliği, zarafeti, yumuşak ve özenli üslupları bu kitabın yazarının barışsever misyonu olduğunun diğer bir kanıtı niteliğini taşımaktadır. Antakya üzerine uzun yıllardır çok çeşitli TV, radyo programları yapılıyor, yazılar yazılıyor. Ayrıca resmi şahısların Antakya kültürünü ‘öven’ yüzeysel sözlerini sık sık duyuyoruz. Antakya kültürünün temel taşlarından Arap Alevi (Nusayri) toplumunu geleneksel olarak görmezden gelen (inkar politikasının etkisi) bu çalışmalardan sonra Nusayrileri ve diğer toplulukları ayırım gözetmeksizin eşit şekilde kapsayan böyle zengin bir kitabın yazılmış olması yaraya sürülmüş defne yağı etkisi yapmaktadır.

Kitabın bir solukta okunacağı garantisini verip yazımızı Fulya Doğruel’in sözleri ile bitirelim:

“Türkiye, etno-kültürel bileşimi bakımından bir “mozaik” ise eğer, onun en nadide parçalarından birinin Hatay olduğuna kuşku yok. Biraz romantizmle, Hataylılık kültüründen, kimliğinden söz edebiliriz. Farklı dinlerden ve etnik kökenlerden insanlar Hatay’da bir arada yaşıyorlar. Kimi gerilimlerle, ayrışmalarla… ama neticede şu yada bu şekilde bir arada yaşıyorlar. Şu veya bu şekilde hoşgörü geleneği var. Elinizdeki kitapta görüşleri aktarılan bir Nusayri Alevi’nin deyişiyle: “Gavur lafı falan geçmez buralarda…”

Fulya’nın sözlerine bir anekdot ile katkı sunayım:

“Birkaç sene önce Antakya’nın en güzel kilisesi olan Ortodox kilisesini ziyaret ediyordum. Genç rahip kalabalık ziyaretçi topululuğuna bilgileri aktardıktan ve Antakya’nın yüzyıllardır süren barış ikliminden bahsettikten sonra lafını şöyle bitirir; “1980 döneminin acımasız koşulları bile bizi birbirimize düşüremedi. Bundan sonra da düşüreceğini sanmıyorum.”

Memet Ateş – Ekim 2011

antakya dergi Fulya Doğruel İletişim Yayınları Memet Ateş
Antakya Dergi

Benzer Gönderiler

Peridya geldi…

03/08/2022

Cengis T. Asiltürk’ten: Metropolis Hikâyeleri…

03/02/2022

Feminizmin İyimser Kötümserleri

12/02/2021

Gölgesi Yaralı: Ahmet Günbaş

11/29/2021

eliz edebiyat DERGİSİ’nin 156. SAYISI ÇIKTI

11/28/2021

Türbülans’ın Şiiri

11/02/2021
Bir Yorum Ekle

Yorumunuzu Yazın Yanıtı İptal Et

İlginizi Çekebilir

Amanos eteklerinde doğal bir cennet

09/17/2021

Şöyle çevreme baktığımda ilk aklıma gelen bir zamanlar birikmiş suyunda yüzdüğümüz Amanosların eteğinde bulunan Ballıöz…

Günler, Haftalar ve Aylar Müdürlüğü

12/01/2021

Şahmeran Efsanesinin Kadına Yansıması

04/03/2022

Mustafa Cemal’in “Hegel’in Kayıp Mantığı” kitabı Dr İhsan Özal yorumladı.

09/17/2021
Bizi Takip Edin
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
Son Haberler

Gültekin Çizgen Hünername Resim Sergisi

05/22/2022

İpek Yolu’nda ve Zamanda Geriye Yolculuk

04/22/2022

41. İstanbul Film Festivali Ödülleri sahiplerini buldu

04/20/2022

Fotoğraflı Öyküler Dizisi: Rees Köşkü

04/18/2022
Demo
Kategoriler
  • Araştırma
  • Bilim & Teknoloji
  • Çağdaş Sanat
  • Dünya
  • Festival Kapısı
  • Güncel
  • HABERLER
  • Kitap Kapağı
  • Kısa öykü
  • Köşe Yazıları
  • Röportaj
  • Seyyahın Karnesi
  • Söyleşi
  • WORLD NEWS
  • Yedinci Renk
Son Haberler

Gültekin Çizgen Hünername Resim Sergisi

05/22/2022

İpek Yolu’nda ve Zamanda Geriye Yolculuk

04/22/2022

41. İstanbul Film Festivali Ödülleri sahiplerini buldu

04/20/2022

Fotoğraflı Öyküler Dizisi: Rees Köşkü

04/18/2022
Facebook Twitter Instagram YouTube
  • Anasayfa
  • FotoFilm TV
  • Yazarlarımız
  • İletişim
  • KVKK Metni
© 2022 FotoFilm. Designed by Pexist Bilişim.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.