• FOTOFİLM TV
  • YAZARLARIMIZ
  • HABERLER
  • Güncel
  • Dünya
  • Araştırma
  • Festival Kapısı
  • Kitap Kapağı
  • Çağdaş Sanat
  • Seyyahın Karnesi
  • Söyleşi
  • Foto Haber
  • Video Haber
  • Dosya
  • Emek
  • Yedinci Renk
  • Spor
  • Kısa öykü
  • Sosyal Medya
  • Bilim & Teknoloji
  • Popüler Matematik
  • WORLD NEWS
Son Haberler

Winners Announced at the Fotofilm 6th International Short Film Festival

05/09/2025

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Ödülleri Sahiplerini Buldu

05/09/2025

Fotofilm 6th International Short Film Festival Has Begun!

05/07/2025
Facebook Twitter Instagram YouTube
Facebook Twitter Instagram
FOTOFİLMFOTOFİLM
FotoFilm Kültür Sanat
  • Güncel
  • Festival Kapısı
  • Yedinci Renk
  • Kitap Kapağı
  • Çağdaş Sanat
  • Seyyahın Karnesi
  • WORLD NEWS
FOTOFİLMFOTOFİLM
Köşe Yazıları

Herkes için popüler sinema

Son beş yıllık dönemde, çeşitli basın-yayın organlarında, alışılmadık ve beklenmedik ölçüde seyirci çeken birkaç film dolayısıyla Türk sineması hakkında ortalama iki yıllık aralarla iki-üç kez “yeniden doğuyor, patlama yapıyor” tarzında haberler yapıldı. Ama özlemin beslediği bir heyecanla karşılanan bu tür parlak çıkışlar, nitelik ve nicelik açısından süreklilik arz edemediği için, “wishful thinking” özelliği taşıyan her “patlama” haberi, bir sonraki “patlama”ya kadar yerini suskunluğa bırakmak zorunda kaldı. Bu durum, Türk sineması açısından bir umutsuzluğu işaret etmiyor belki, ama umutların gerçekleşmesi yolunda henüz sadece bir geçiş bölgesinde olunduğunu gösteriyor...
10/16/2021
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Email Telegram
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Pinterest Email

Türkiye’de 1970’lerde seyirci kaybetmeye başlayan ve 1980’lerde salonlar hızla kapanırken bir sektör olarak iyice gerileyen sinema, 1980’lerin sonlarına doğru Amerikan şirketlerinin piyasaya girmesiyle yeniden yükselişe geçmişken, aynı süreçte neredeyse tamamen üretimini durdurma noktasına gelen Türk sinemasının özelikle seyirci ilgisi açısından bu yükselişe birkaç filmle bile olsa katılabilmesi, “Arabesk” ve “Amerikalı” gibi bazı istisnalar dışında on yıllık bir gecikmeyle, ancak 1990’ların ikinci yarısından itibaren mümkün olabildi.

  • Herkes için popüler sinema
  • Herkes için popüler sinema
  • Herkes için popüler sinema

Bu süreçten önce olduğu gibi, “istisnai başarılar” döneminde de, Türk sineması hakkında, hem genel olarak hem de tek tek filmler üzerinden, sanatsal açıdan olumlu ya da olumsuz birçok değerlendirme yapıldı, yapılıyor ve yapılacak elbette, ama ben kendi adıma, zaman zaman coşkuyla dile getirilen “sürekli başarı” umudunu ayakta tutmak için gerekli olduğunu düşündüğüm bir zihinsel ve yapısal yenilenme ihtiyacına değinmekle yetinmek istiyorum.

Kuşkusuz, bir ülke sineması, her halükarda göreceli olarak hem “iyi” hem “kötü” filmler, bazıları “başarılı” bazıları “başarısız” yapımlar gerçekleştirir, ama bunlar o ülke sinemasında sürekli bir üretim hareketliliği sağlayacak ölçüde dengeli olmak zorundadır, eğer sanatsal açıdan “iyi”, ticari açıdan “başarılı” filmler ancak “istisna” oluyorsa, o ülke sineması her zaman tehlike çizgisi üzerinde yürüyor demektir.

Bunu aşmanın temel şartının “sektörleşme” olduğu daha önce de çeşitli vesilelerle sık sık belirtilmiş, mesela platolardan stüdyolara kadar her türlü teknik altyapı ihtiyacını karşılayabilmek için devlet destekli özerk bir Ulusal Sinema Kurumu’nun oluşturulması gerektiği zaman zaman vurgulanmıştı. Böyle bir üretim merkezinin kaçınılmaz bir ihtiyaç olduğu bellidir ve sinema camiasının bunu sadece kendi maddi kaynaklarıyla gerçekleştirilebilmesi de mümkündür. Bunun için, Yeşilçam’ın üretim açısından parlak günleri de hatırlanacak olursa, yapımcı firmaların varlığı ve kazançların sinemaya dönmesi büyük önem taşımaktadır.

  • Herkes için popüler sinema
  • Herkes için popüler sinema
  • Herkes için popüler sinema

Son yirmi yıl içinde, Türk sinemasının seyirci kaybıyla birlikte yapımcıların piyasadan çekilmesi sonucunda yönetmenlerin özellikle kendi filmlerinin yapımcılığını da üstlenmeleri, belki sanatsal açıdan başarılı ve özgün bazı çalışmalar çıkmasını sağladı, ama sinemanın ihtiyaç duyduğu seyirci potansiyelini harekete geçirmekten çok uzak kalınmasına da yol açtı. Bu süreçte beklenmedik ölçüde büyük bir seyirci ilgisi çeken filmlerin hemen hepsinin ortak özelliği, bir ya da birkaç yapımcı firma tarafından gerçekleştirilmiş olmalarıydı.

Son yıllarda birkaç cesur girişim sayesinde sinemanın yeniden kazanç getiren bir iş haline gelebileceği görüldükçe piyasaya girmeye başlayan yapımcıların en önemli etkisi, maddi kaynak getirerek ya da bularak üretimi artırmaları kadar, yatırımın karşılığını almak için gerekli tanıtım ve pazarlama unsurlarını da gözetmeleri oldu.

Tabii bununla birlikte, sinemanın, bir sanat dalı olduğu gibi, bir popüler kültür alanı da olduğu yeniden göz önüne alınmaya başladı. Kuşkusuz, yapımcı-yönetmen ilişkisinin çetrefilliğini gösteren örnekler de yaşandı, ama zaman içinde, sanatsal başarıya duyarlılık gösteren yapımcılar ile ticari başarının önemini bilen yönetmenler arasında, birbirlerinin sınırlarını zorlamadan işbirliğini öne çıkaran bir ilişki biçimi gelişebileceği de görüldü.

Bu süreç içindeki “istisnai başarı”lara baktığımızda, popüler sinemanın yeniden keşfedilmeye muhtaç olmayan bazı özellikleri hemen göze çarpıyor: Senaryo için güncel tartışma alanlarına tekabül edebilecek parlak bir fikirle yola çıkılıyor, özellikle televizyon merkezli olmak üzere popüler kültür alanından ünlü kişilerin dâhil olduğu çekici bir oyuncu kadrosu oluşturuluyor ve çok yönlü bir tanıtım kampanyası yürütülüyor, ama aynı zamanda, karakterlerden diyaloglara kadar seyircinin ilişki kurabileceği bir hikaye ve kolayca algılayabileceği bir anlatım biçimi sergileniyor, görüntü ve ses kalitesi başta olmak üzere teknik açıdan uluslararası standartlara yakın bir çalışma yapılıyor.

Kuşkusuz “kabaca” özetlenen bu özellikler, uluslararası alanda öncelikle Amerikan sinemasının temsil ettiği, zaman zaman Avrupa sinemasında da örnekleri görülen “popüler sinema” anlayışının bazı belirgin ve değişmez unsurlarıdır. Bu noktada önemli olan, bu genel çerçeveye rağmen taklitlerden ve kalıplardan sakınmak, popüler sinema anlayışı içinde kendine özgü olabilmek ve yeni bir tarz geliştirebilmektir ki son yıllarda senaryo ve yönetmenlik açısından bunu başarabilen filmler de karşımıza çıkıyor…

Türk sineması, popüler filmler çevresinde sektörleştikçe, teknik altyapının yanı sıra, uzun vadeli olarak senaryo yazarlarına yatırım yapılırken, yönetmenlerden oyunculara, görüntü yönetmenlerinden set işçilerine kadar her çalışana kendisini yalnızca sinema alanında tecrübe edinmeye ve geliştirmeye adayabileceği maddi imkânları sağlamak mümkün olabilir, üstelik böyle bir sektörel gelişmeyle birlikte, şimdilik her açıdan kendi yağıyla kavrulmanın ötesine geçemeyen sanatsal ve deneysel çalışmalar için üretim ve gösterim imkânları da gelişebilir…

Elbette bu umut, doğal olarak, özellikle yapımcıların iyi niyetli gayretler göstereceği beklentisiyle besleniyor. Ama birkaç yılda bir büyük özveri ve cesaretle yapılmış bir-iki filmin ilgi çekmesine sevinmekle yetinmek istemiyorsak, şimdilik başka çaremiz de yok gibi görünüyor…

Ali Hakan  Mayıs 2012

Ali Hakan fotofilmdergi Herkes için popüler sinema
FotoFilm
  • Website

Benzer Gönderiler

Hotel Manoli

07/04/2022

Fotoğraflı Öyküler Dizisi: Rees Köşkü

04/18/2022

Demetrius Decipris’in Satılık Evi

02/25/2022

Fotoğraflı Öyküler Dizisi – Buca Tren İstasyonu

01/07/2022

Vişne Bahçesi’ni Kuruttular!

11/30/2021

Edebiyat Başka Bir Yolun Olabileceğini Fısıldar

11/29/2021
Add A Comment

Leave A Reply Cancel Reply

İlginizi Çekebilir

İstanbul Gelişim Üniversitesi ve Fotofilm Kültür Sanat Güçlerini Birleştirdi!

03/12/2025

İmza töreni, İstanbul Gelişim Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Kenan…

31. Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivalinde ödüller sahiplerini buldu

09/29/2024

76th Emmy Awards 2024 Winners

09/17/2024

Fotofilm 6th International Short Film Festival Has Begun!

05/07/2025
Bizi Takip Edin
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
Son Haberler

Winners Announced at the Fotofilm 6th International Short Film Festival

05/09/2025

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Ödülleri Sahiplerini Buldu

05/09/2025

Fotofilm 6th International Short Film Festival Has Begun!

05/07/2025

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Başladı!

05/07/2025
Demo
Kategoriler
  • Araştırma
  • Bilim & Teknoloji
  • Çağdaş Sanat
  • Dünya
  • Festival Kapısı
  • Foto Haber
  • Güncel
  • HABERLER
  • Kitap Kapağı
  • Kısa öykü
  • Köşe Yazıları
  • Röportaj
  • Seyyahın Karnesi
  • Söyleşi
  • WORLD NEWS
  • Yedinci Renk
Son Haberler

Winners Announced at the Fotofilm 6th International Short Film Festival

05/09/2025

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Ödülleri Sahiplerini Buldu

05/09/2025

Fotofilm 6th International Short Film Festival Has Begun!

05/07/2025

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Başladı!

05/07/2025

Haber Bülteni

    Facebook Twitter Instagram YouTube
    • Anasayfa
    • FotoFilm TV
    • Yazarlarımız
    • İletişim
    • KVKK Metni
    © 2025 FotoFilm. Designed by Pexist Bilişim.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.