• FOTOFİLM TV
  • YAZARLARIMIZ
  • HABERLER
  • Güncel
  • Dünya
  • Araştırma
  • Festival Kapısı
  • Kitap Kapağı
  • Çağdaş Sanat
  • Seyyahın Karnesi
  • Söyleşi
  • Foto Haber
  • Video Haber
  • Dosya
  • Emek
  • Yedinci Renk
  • Spor
  • Kısa öykü
  • Sosyal Medya
  • Bilim & Teknoloji
  • Popüler Matematik
  • WORLD NEWS
Son Haberler

Artantakya 5. Edisyon Genç Yetenekler Yarışması Sonuçları Açıklandı!

06/05/2025

Antakya Film Festivali Yaz Sineması Etkinliği

06/03/2025

Antakya Film Festivali’nden Depremzedelere Moral: Yaz Sineması Etkinliği

05/30/2025
Facebook Twitter Instagram YouTube
Facebook Twitter Instagram
FOTOFİLMFOTOFİLM
FotoFilm Kültür Sanat
  • Güncel
  • Festival Kapısı
  • Yedinci Renk
  • Kitap Kapağı
  • Çağdaş Sanat
  • Seyyahın Karnesi
  • WORLD NEWS
FOTOFİLMFOTOFİLM
Yedinci Renk

Mandalina Bahçesi

“Sizin neyiniz var beyler, size öldürme hakkını ne veriyor?”
11/29/2021
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Email Telegram
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Pinterest Email

Savaşın yıkıcı etkilerine ve paylaşılan bir insanlığın bunların üstesinden gelmek için neler yapabileceğine dair…

Sovyetler Birliği sonrası, Gürcistan’ın batısında yaşayan Abhazlar 1992’de bağımsızlıklarını ilan ettiler. Rusya’nın Abhazlar’ın yanında yer alması ve hatta paralı askerleri Gürcüler’e karşı savaşmaya teşvik etmesiyle bir iç (baktığınız yere göre dış) savaş başladı.

Bu savaşın ortasında, yüzyılı aşkın bir sürenin üzerinde bölgede (Kafkasya’da) yaşayan Estonyalı topluluğu vardı. Düşmanlıklar patlak verdiğinde, çoğu Estonyalı ülkelerine dönmekten başka seçeneklerinin olmadığını hissetti, fakat herkes gitmedi.

“Mandalina Bahçesi (Tangerines)”, Estonyalı marangoz Ivo’nun mandalina kasası yapmak için dikkatli bir şekilde tahta parçalarını kesmesiyle başlıyor. Ivo, kır sakallı, kararlı ve ahlaki kurallara inanan güçlü karakterli bir adam (erkek kişi).

Ivo, yaptığı kasaları komşusu ve yoldaşı Estonyalı Margus’un iç (bulunduğunuz yere göre dış) savaşın daha da sorunlu bir hâle getirdiği hasat zamanına denk gelen mandalinaları için yapıyor.

Bir süre sonra, her iki adamın (erkek insanın) da olması mümkün bir mahsul kaybından daha ciddi sorunları oluyor.

İlk olarak, Abhazlarla savaşan ve Çeçen paralı bir asker olan Ahmed, Ivo’yu kızdırıyor; kapısına silahlarla dayanıyor, kendisi ve arkadaşı için yiyecek istiyor. Ahmed, daha ilk defa gördüğü Ivo’ya alaycı bir tavırla “Dede” diye hitap ediyor. Ivo’nun yaşına hürmet ettiğini belirtiyor ve ona “Senin gibi cesur adamların yaşlanması çok yazık!” diyor.

Ahmed Ivo’nun evinden ayrıldığında, Ivo onu bir daha asla görmemeyi umuyor. Yalnız, kader (kaçışı olmayan durum) araya giriyor. Ivo ve Margus’un evine çok yakın bir yede Gürcistan için savaşan üç kişiyle kısa bir çatışma oluyor ve Ahmed’in arkadaşı ile Gürcüler’in ikisi ölüyor. Ahmed ve Niko adında genç bir Gürcü hayatta kalıyor.

Margus’un yardımıyla Ivo, her iki yaralı adamı (iki düşmanı) evinde ayrı bir odaya koyuyor; bir nevi boksörleri karşı köşelere yerleştiriyor. İnsan (ahlaki yönü üstün), yaşamının kutsallığına olan temel inanç nedeniyle her ikisinin de iyileştiğini görmek için elinden geleni yapmalı mıydı? Ivo ve Margus bunu kuramsal ve uygulamalı olarak gösteriyor.

Öte yandan Ahmed ve Niko, birbirlerinin canını alma arzusuyla yanıp tutuşuyorlar. İyileşecekleri günü iple çekiyorlar. Fiziksel bir eylem için güçleri olmadığından, sözlü olarak birbirlerine sataşıyorlar. Birbirlerini hiç tanımayan insanlar arasında da etnik düşmanlıkların olabileceğini gösteriyorlar.

Ivo, evinde kimsenin kimseyi öldürmesini kesinlikle ve kararlılıkla reddediyor. Her ikisinin de hayatını kurtaranlardan birisi olduğu için, duvarların içinde bir ateşkes (saygı) konusunda ısrar ediyor. İradesinin gücüyle, “Sizin neyiniz var beyler, size öldürme hakkını ne veriyor?” farkındalığını yaratmaya başlıyor ve bunun daha ne kadar sürebileceğini sorgulatıyor.

Ivo’nun ve Ahmed’in arasındaki iletişim dokunaklı ve inandırıcı duruyor (en azından bana öyle geldi). Bu da zulmün (kişiselleşen soğuk savaş) ve nefretin ortasında küçük bir merhamet gibi görünüyor. “Adil” savaş diye bir şey yoktur. Zira büyük ölçekli şiddetlerin çılgınlığı, basit bir açıklaması olmayan savaşlarda daha da belirgindir. Çatışma ne kadar karmaşıksa, onun hakkında bir savaş karşıtı film yapmak o kadar kolay olur. İzleyiciler karakterlerin neden kavga ettiğini tam anlamıyla kavrayamıyorsa, hikâyenin yapacak daha az işi vardır. Yönetmenin (senaryo yazarı aynı zamanda) bir Gürcü askerine karşı Abhaz yerine Çeçen paralı bir askeri karşı karşıya getirme kararı hem tarihsel olarak doğru (yerinde) hem de akılda kalıcı türden.

Duygular evrenseldir ve meyveler toplanmalıdır!

Marangozun mandalina için kasa veya artık yaşamayanlar için tabut yaparken aynı süreçlerden geçilmesi gerektiğini göstermesi…Ivo’nun da dediği gibi; “Sinema bir sahtekârlıktır!”.Film, gerçek özgünlükteki eksikliğini başka şekillerde telafi ediyor. Olaylar, yemyeşil tepelerin ve ağaçların olduğu muhteşem bir pastoral ortamda ortaya çıksa da bu kırsalda doğal, sessiz bir sadelik ve mütevazı bir yaşam var.

İnsancıl ve eşit ölçüde indirgeyici olan “Mandalina Bahçesi (Tangerines)”, Ivo’nun torununun görsel sureti dışında ekranda tek bir kadının bile görünmediği; yoğun erkeksi bir hikâye. Silah seslerinin haricinde, yaşam kendi ivmesinde ilerliyor ve olağanlığında akıyor, melankolik bir ton kullanıyor. Kanlı bir çatışmanın ortasında beklenmedik insanlığı bulan, güzel denilebilecek, abartısız bir film.

Yönetmen: Zaza Urushadze

Oyuncular: Lembit Ulfsak (Ivo), Giorgi Nakashidze (Ahmed), Misha Meskhi (Nika), Elmo Nüganen (Margus).

İlk gösterim : 2013

Film müzikleri: Niaz Diasamidze

Görseller bizzat filmden alıntılanmıştır.

Alper Ağdaşan

film okuma Mandalina Bahçesi sinema
FotoFilm
  • Website

Benzer Gönderiler

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Ödülleri Sahiplerini Buldu

05/09/2025

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Başladı!

05/07/2025

44. İstanbul Film Festivali’nde ödüller sahiplerini buldu

04/28/2025

Fotofilm 6. Uluslararası Kısa Film Festivali Finalistleri Açıklandı!

04/22/2025

İstanbul Gelişim Üniversitesi ve Fotofilm Kültür Sanat Güçlerini Birleştirdi!

03/12/2025

4. Haliç Goldenhorn Uluslararası Film Festivali’nde Ödüller Sahiplerini Buldu

12/08/2024
Add A Comment

Leave A Reply Cancel Reply

İlginizi Çekebilir

Antakya 10. Uluslararası Film Festivali  Altındefne Ödülleri Sahiplerini Buldu

10/22/2022

Atilla Dorsay ve Leman Dorsay’ın yeni kitaplarını tanıttıkları imza günü ile renklenen festivalde Ceyhan Kandemir…

Peridya geldi…

03/08/2022

Enver Aysever ile Antakya Üzerine Dobra Dobra Bir Söyleşi

09/19/2021

Gültekin Çizgen ‘in Resim Sergisi ‘’Cam Altı’’ Ziyarete açıldı

04/06/2022
Bizi Takip Edin
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
Son Haberler

Artantakya 5. Edisyon Genç Yetenekler Yarışması Sonuçları Açıklandı!

06/05/2025

Antakya Film Festivali Yaz Sineması Etkinliği

06/03/2025

Antakya Film Festivali’nden Depremzedelere Moral: Yaz Sineması Etkinliği

05/30/2025

The 78th Cannes Film Festival Awards

05/25/2025
Demo
Kategoriler
  • Araştırma
  • Bilim & Teknoloji
  • Çağdaş Sanat
  • Dünya
  • Festival Kapısı
  • Foto Haber
  • Güncel
  • HABERLER
  • Kitap Kapağı
  • Kısa öykü
  • Köşe Yazıları
  • Röportaj
  • Seyyahın Karnesi
  • Söyleşi
  • WORLD NEWS
  • Yedinci Renk
Son Haberler

Artantakya 5. Edisyon Genç Yetenekler Yarışması Sonuçları Açıklandı!

06/05/2025

Antakya Film Festivali Yaz Sineması Etkinliği

06/03/2025

Antakya Film Festivali’nden Depremzedelere Moral: Yaz Sineması Etkinliği

05/30/2025

The 78th Cannes Film Festival Awards

05/25/2025

Haber Bülteni

    Facebook Twitter Instagram YouTube
    • Anasayfa
    • FotoFilm TV
    • Yazarlarımız
    • İletişim
    • KVKK Metni
    © 2025 FotoFilm. Designed by Pexist Bilişim.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.